Intervisie aan de hand van de Incidentmethode in 8 stappen

tijdsduur: 90 minuten

De incidentmethode is een strak gestructureerde methode die goed is te gebruiken om samen met
collega’s een werkvoorval nader te onderzoeken.
Eén van de deelnemers brengt een recent werkvoorval in waar hij of zij graag op wil reflecteren en advies bij kan gebruiken.
De 8 stappen staan beschreven op de volgende pagina zodat deze ook afzonderlijk is af te drukken.
 
De stappen:

Stap 1: Introductie incident    (10 minuten)
Ieder brengt om de beurt zijn casus in. Hierbij gaat het om een recent werkvoorval, dat echt gebeurd is. De inbrenger zoekt nog naar een oplossing.

Stap 2: Keuze incident    (5 minuten) Met zijn allen wordt één casus gekozen die we vandaag gaan bespreken. Stap 3: Het gekozen incident    (10 minuten)
De inbrenger vertelt nu wat uitgebreider over het voorval. En vooral ook wat hij tot nu toe gedaan heeft en waar hij is blijven steken. Hij formuleert hier zijn vraag. De deelnemers kunnen ondertussen hun vragen opschrijven.

Stap 4: Informatieronde    (20 minuten)
De deelnemers stellen om de beurt open en informatieve vragen. De vragen zijn open, waardevrij, zonder oordeel. De vragen hebben o.a. betrekking op inhoud, procedure, relatie, gevoel en rol van de inbrenger. De inbrenger geeft antwoord.

Stap 5: Analyse van de situatie    (10 minuten)
De deelnemers bespreken onderling hoe zij de situatie zien, welke oorzaken er zijn ontdekt, welke aanleidingen er waren, hoe de verhoudingen lagen, hoe de omgevingsfactoren waren, enz. De deelnemers leggen verbanden, analyseren de situatie en interpreteren de verkregen informatie. De inbrenger doet niet mee en luistert alleen maar.

Stap 6: Adviesronde    (15 minuten)
Elke deelnemer geeft 1 advies; als ik jou was, dan …………….

Stap 7: Opbrengst    (10 minuten)
De inbrenger heeft het laatste woord en reageert op de adviezen. Wat spreekt aan en wat niet. Hij vertelt wat zijn eerst volgende actie is.

Stap 8: Evaluatie    (10 minuten)
De inbrenger start met de evaluatie van het intervisieproces; ervaringen, effecten van inbreng deelnemers. Er wordt afgesloten met wat een ieder geleerd heeft. Tevens wordt besproken hoe ieder de bespreking ervaren heeft.